4x4 AWD

A Fiat cég nagy figyemet fordít az új technológiák kutatására és fejlesztésére, amelyek nélkül napjainkban hosszútávon nem lehet sikereket elérni. Nagy hangsúlyt fektet a teljesítményre, környezetvédelemre és a biztonságra is. Ismerje meg közelebbről az AWD technológiát.

AWD rendszer (All Wheel Drive)

AWD – magasszínvonalú és teljesen önálló összkerékhajtási rendszer, amely lehetővé teszi a vezető számára, hogy minden útviszonyok között biztonságosan haladhasson.

Az aktív összkerékhajtási rendszer elektromos vezérlőegységgel van felszerelve, amely érzékelőkön keresztül folyamatosan figyelni az egyes kerekek tapadását, és szükség esetén dönt a hátsó tengely kerekeire történő forgatónyomaték átvitelről. A rendszer nem csak az alacsony tapadású felületeken (sár, hó, jég...) avatkozik be, de olyan aszfalt utakon is, ahol javítja a kanyarokban a jobb tapadást. 

Az összkerékmeghajtási rendszer elektromos vezérlőegysége a forgatónyomaték átvitelét elektromosan vezérelt kuplungon (ECC) keresztül irányítja. Az egész rendszer az üzemanyag-fogyasztás szempontjából is nagyon gazdaságos, mivel csak szükség esetén dolgozik. Ezen felül rugalmasabb és gyorsabb is a viszkózus olajjal töltött kuplung mint a  Torsen® differenciálmű elvén  működő hasonló rendszerek. A vezérlőegység ezen felül együttműködik az ESP elektronikus stabilitás és kipörgésgátlás ellenőrző rendszerrel. Ki kell hangsúlyozni, hogy az AWD nem helyettesíti a csúszásgátló rendszert . Csak a tengelyek különböző eltérő tapadása esetén avatkozik be (pl. ha jég van az első kerekeken, miközben a hátsó kerekek száraz felületen vannak, vagy meredek lejtőn való elindulásnál). A bal és a jobb oldal eltérő tapadáse esetén már az ESP rendszer avatkozik be.

AWD – automatikusan kapcsolódó összkerékhajtás, hogy minden útviszonyok között biztonságosan haladhasson

Hogyan működik?

Az aktív összkerékhajtás (AWD) teljesen önállóan működik és nem igényli a vezető beavatkozását. Számos vezetési helyzetben a rendszer passzív és hajtás csak az első kerekeken van.

Ez az összkerékhajtási technológia javítja a tapadást néhány stratégián keresztül:

  • Megelőzés: ebben a fázisban a hátsó kerék meghajtás a csúszástól függetlenül bekapcsolódik. A rendszer figyeli a gázpedál lenyomását. Abban az esetben, ha a vezető nagyobb teljesítményt akar, a rendszer a hátsó kerekre irányítja át a forgató nyomaték nagyobb részét, amellyel megakadályozza gyorsításnál az első kerekek kipörgését.
  • Csúszás-ellenőrzés:  ebben az üzemmódban a rendszer a kerékfordulat-érzékelőktől kapott információt  használja fel, amely alapján eldönti a forgatónyomaték tengelyeken történő elosztását. Az első kerekek megcsúszásakor a vezérlőegység utasítást ad az elektronikusan vezérelt kuplungnak, amely azonnal biztosítja a forgatónyomaték hátsó kerekekre történő átvitelét. Ez a stratégia például olyan helyzetekben érvényesül, amikor az első kerekek csúszós felületet érintenek, amellyel csökkentik a tapadásukat és biztosítják a gépkocsinak  a szükséges  trakciót. A forgatónyomatékot azonban a vezérlőegység átcsoportosíthatja a hátsó tengely kerekeinek javára állandó sebesség mellett is. Erre például a gépjárművel pocsolyába hajtáskor okozott tapadásvesztéskor, azaz aquaplaning esetén kerülhet sor.  
  • Jobb menettulajdonságok alacsonyabb sebességeknél:  az összekerékhajtás a gépkocsi dinamikus tulajdonságainak javítása érdekében is segít. 40 – 105 km/h sebességtartományban a forgatónyomaték hátsó kerekekre történő átvitele hozzájárulhat a neutrális menettulajdonságokhoz és jobb gyorsuláshoz. Éppen e helyzetekben mutatkozik meg az elektronikusan vezérelt összkerékmeghajtás előnyei a viszkokuplungos rendszerekhez képest, amely ugyanis a forgató nyomatékot  a hátsó kerekekre csak az első és hátsó kerekek forgása közötti különbség érzékelésének pillanatában viszi át.
  • Kanyarokból kisodródás megszüntetése alacsonyabb sebességeknél: az elektronikus vezérlőegység folyamatosan kommunikál az ESP rendszerrel és információkat gyűjt be a kormánykerék szögéről. Abban az esetben, ha a gépkocsi kisebb szögben kanyarodik mint a kormánykerék elfordulásából következne, korlátozza a hátsó kerekek forgatónyomatékát, ezáltal megakadályozza a kifarolást.

Közösségi oldal

 

Facebook

 

Twitter

 

Flickr

 

Youtube

 

Google +

 

Instagram

 

Pinterest