LPG

Az LPG-vel akár 30%-al csökkentheti üzemanyag költségeit.

Mindent az LPG-ről

Mit jelent az LPG?

LPG (Liquefied Petroleum Gas), cseppfolyós gáz elsősorban propánból és butánból álló elegy, amellyel napjainkban takarékosan közlekedik több millió európai autós.  A propán és bután, valamint keverékük cseppfolyósított szénhidrogének, egy molukelában többnyire három (propán) vagy négy (bután) szénatommal. Cseppfolyós állapotban színtelenek, illékonyak, gyúlékonyak és robbanékonyak, nem mérgezőek és a levegőnél nehezebbek. Térfogata cseppfolyosótással körülbelül a 230-ad részére lecsökken. Az egyes gázok cseppfolyós és gázhalmazállapotú fázisainak fizikai-kémiai tulajdonságai enyhén eltérnek, tehát az elegy végső paraméterei az egyes összetevők arányától függ.

Az LPG –t kőolaj-, vagy cseppfolyósított földgáz  finomításával szintetizálják, ami azt jelenti, hogy elsősorban fosszilis energiaforrásokból nyerik. Tisztán, korommentesen ég, csak nagyon kis mennyiségű kénnel, amely nem jelent semmilyen talaj- vagy vízszennyezési kockázatot . Az LPG fűtőértéke 46,1 MJ / kg összehasonlítva a gázolajéval; 42,5 MJ / kg és a benzinével; 43,5 MJ / kg. Mindazonáltal energiasűrűsége alacsonyabb a gázolajénál és a benzinénél, ennek megfelelően magasabb a fogyasztása is (kb. 20%-kal).

A 2008-as statisztikák azt mutatják, hogy a világon több mint 13 millió gépkocsi üzemel LPG-vel. Az LPG Európa legelterjedtebb alternatív üzemanyaga.

Biztonság

Számos sofőr tévesen úgy véli, hogy az LPG üzemanyag veszélyes, de ez éppen fordítva van. Általában véve a propán-bután csak levegővel történő elegyedés esetén robbanásveszélyes, de gépkocsi-tűz vagy tartálydeformációval járó közlekedési baleset esetén  a biztonsági szelepek megakadályozzák a gáz szabadba távozását, illetve a gáztartályból a gáz motortér felé áramlását. A gáztartály gáztartalma nem robban fel, hanem hullámokban, biztonságosan elég a gépkocsin kívül. Csak a benzintartályok képesek felrobbanni.

Különböző LPG rendszerek léteznek a különböző motortípusokhoz. A Fiat modellek a Tartarini Auto már bizonyított, szekvenciás befecskendezésű LPG rendszerét használják. A gázgtartály a csomagtérben van elhelyezve, mivel töréstesztekkel és a gépkocsi-tűz lehetőségeivel foglakozó független intézetek tesztjei - mint például az ADAC - szerint az üzemanyag-tartály pótkerék helyére történő elhelyezése optimális és az egyik legbiztonságosabb megoldást jelenti.

A cseppfolyós propán-butánt tankolni a tartályba nagynyomású tankolópisztolyokhoz csatlakoztatott töltőszelep segítségével lehet az üzemanyagtöltő állomáson. Az üzemanyagtartály multifunkciós szeleppel van ellátva, amely lekapcsolt gyújtásnál lezárja a tartályt . További funkciói a legfeljebb 80/-os tartályfeltöltés engedélyezése és az üzemanyag áramlás leállítása a percenkénti 6 liter feletti üzemanyag kiáramlás esetén (üzemanyagvezeték megsérülése esetén) valamint a 27 bar feletti túlnyomásos gáz kiengedése.

Környezet

Az LPG-vel kíméli környezetét

Az LPG kipufogógázainak károsanyag-tartalma jelentősen alacsonyabb, mint a benzin vagy gázüzeműnél.

Ha összehasonlíthajuk a benzinnel, dízellel és autógázzal meghajtott gépkocsik károsanyag-kibocsátását, megállapíthatjuk, hogy ez az LPG motorok esetén a legkedvezőbb. Nem termelnek ugyanis a benzin és dízelmotorokkal ellentétben sem szilárd részecskét (korom, füst, por), sem ólomvegyületeket. Kevesebb szénmonoxidot, kevesebb rákkeltő és mérgező aromás szénhidrogént tartalmaznak,  amelyek az égéskamrának azon részéből származnak származnak, ahová a lángfront csak nehezen jut el, ezáltal el nem égett üzemanyag részek maradnak; amelyek a benzin nem tökéletes égése vagy termikus bomlása esetén keletkeznek. A nitrogén-oxid kibocsátás is alacsonyabb szintű.

A benzinmeghajtással szemben az LPG meghajtással kilométerenként kb. 29g CO2 –t takarít meg. Amíg a használt , kb. 5 éves benzinmeghajtásű gépkocsi CO2 átlagértéke 250g CO2 / km, az 5 éves, LPG- üzeművé átalakított gépjármű esetében ez 221g CO2 / km értékre csökken.

Bebizonyosodott, hogy az LPG részesedésének 10%-ra emelkedésa az üzemanyag-piacon 350 millió tonna CO2 megtakarítást jelentene évente. Ez 20 milliárd euró költségmegtakarítást is jelentene, és ezen felül Európa függetlenedésére kerülhetne sor az energiaellátásban.

Közösségi oldal

 

Facebook

 

Twitter

 

Flickr

 

Youtube

 

Google +

 

Instagram

 

Pinterest