MultiAir

A Fiat nagy figyemet fordít az új technológiák kutatására és fejlesztésére, amelyek nélkül napjainkban hosszútávon nem lehet sikereket elérni. Nagy hangsúlyt fektet a teljesítményre, környezetvédelemre és a biztonságra is. Ismerje meg közelebbről a MultiAir technológiát.

Bemutatás

A MultiAir egy forradalmi szelepvezérlési rendszer, mely a szívószelepek emelésének változtatásával szabályozza a hengerbe jutó levegő mennyiségét.

A hengerekben lezajló égési folyamatot, így a motor teljesítményét, fogyasztását és károsanyag kibocsátását a hengerekbe jutó levegő mennyisége és minősége határozza meg. A klasszikus robbanómotorokban hengerekbe jutó levegő mennyiségét a szívócsatornában elhelyezett fojtószelep nyitásával szabályozzuk.

Ezen egyszerű mechanikus vezérlés egyik hátránya az, hogy a motor körülbelül 10% teljesítmény-veszteséget szenved el az által, hogy a szívó oldalon egy ellenálláson (fojtószelep) keresztül szívja a motor a friss levegőt a hengerbe. Az áttörést a levegő áramlásának minden eddiginél pontosabb vezérlése jelenteti, tehát minden egyes hengernél, minden egyes ütem alatt külön-külön paraméterek alapján dönti el a motorvezérlő elektronika, hogy pontosan mennyi levegőt és mikor juttasson az égéstérbe.

A Fiat a 90-es évek közepétől kezdett el foglalkozni a Common-rail rendszer fejlesztése során nyert tapasztalatokon alapuló elektrohidraulikus vezérléssel. A vágyott cél a szívó szelepek rugalmas nyítása valamint a hengerenként és ütemenként beszívott levegő mennyiségének pontos szabályozása volt.

A Fiat által kifejlesztett elektrohidraulikus szelepnyitási rendszert a viszonylagos egyszerűsége, alacsony energiakövetelménye és megmegbízhatósága miatt alkalmazták.

A MultiAir technológia univerzális és könnyen alkalmazható valamennyi benzinüzemű motornál és a későbbiekben a dízelmotorknál is. A MultiAir a motor hengereinek levegőfeltöltését fojtószelep segítsége nélkül, a hagyományos, mechanikus szelepvezérlési rendszerű motorokkal összehasonlítva sokkal rugalmasabban végzi. A szívószelepek elektrohidraulikus vezérlési rendszere olajjal feltöltött, a vezérmű tengely és a szívószelep közé helyezett nagynyomású rendszer segítségével történik. A rendszernyomás (és így a szelepnyitás) a motor vezérlőegysége által irányított szolenoid szelep segítségével szabályozható.

Ilyen módon a szívószelep kiemelése - a vezérműtengely profilján belül - tetszőlegesen változtatható a motor levegőfeltöltési igényének függvényében. A különböző működési stratégiák (EIVC, Early Intake Valve Closing – korai szívószelep zárás; LIVO, Late Intake Valve Opening – késleltetett szívószelepnyitás) az égéshatékonyság optimalizálására alkalmazhatóak, amely jelentős hatást gyakorol a teljesítény, forgónyomaték, fogyasztás és kibocsátás területén.

A szívócsőben lévő állandó légnyomásnak és a rendszervezérlés magas dinamikájának (a részleges terhelésből egy munkaütem alatt teljes terhelésbe válthat) köszönhetően a forgónyomaték jelentősen nő alacsony fordulatszámon a szívó és feltöltött motoroknál egyaránt, amely fokozza az utazás örömét.

A MultiAir technológiát úgy fejlesztették ki, hogy a jövő követeményeinek megfeleljenek és tökéletesen integrálhatóak legyen az újabb, a benzinmotoroknál egyre gyakrabban bevezetésre kerülő technológiákkal – például feltöltés és közvetlen befecskendezés. E technológiák együttműködése a benzinmotorok nagyobb teljesítményéhez és egyúttal alacsonyabb fogyasztásához vezet, hogy megfeleljenek az EURO VI kibocsátási normáinak.

A MultiAir dízelmotorokba is beépíthető, a jelentősen csökkenthető NOx kibocsátási előnyével (az EURO VI kibocsátási normával összhangban). Ezáltal nemcsak nagyobb teljesítmény, de ugyanakkor alacsonyabb fogyasztás érhető el.

Előnyök

  • 10 %-kal nagyobb teljesítmény
  • Alacsony fordulaton 15%-al nő a nyomaték a korai szívószelep zárásnak köszönhetően, amely növeli a hengerben maradó levegő mennyiségét
  • A motor szívási veszteségeinek, ezáltal az üzemanyagfogyasztás és a CO2 kibocsátás akár 10%-os csökkentése, a hagyományos szelepvezérléssel összehasonlítva
  • a MultiAir technológiájú, turbófeltöltős, kis lökettérfogatú motorok a hasonló teljesményű nagyobb térfogatú szívómotorokhoz képes akár 25 % -al kevesebb üzemanyagot fogyasztanak
  • a szelepvezérlés folyamatos optimalizálásának eredményeként és a szívószelepek újbóli megnyitása miatt kipufogó üzemben az emissziós értékek közül a HC/CO 40%-al, a nitrogénoxid 60%-al csökken
  • az állandó légnyomás a szívócsőben - atmoszférikus a klasszikus motoroknál és emelt a feltöltött motoroknál - az extrém gyors légáramlás vezérléssel az egyes hengereknél és minden munkaütemben, mind olyan előnyök, amelyeknek köszönhetően kiváló és dinamikus a motor gázreakciója.

Az eredetileg benzin, gáz és hidrogénégésű benzimotorokra  kifejlesztett MultiAir rendszer nagy lehetőséget jelent az emissziókibocsátás csökkentésére a dízelmotoroknál is. A nitrogénoxid akár 60%-os tényleges csökkentése a kipufogó- és szívószelepek egyszerre történő megnyitásával valósítható meg. (EGR - Exhaust Gas Recirculation – kipufogógáz-visszavezetés szabályozása) Az optimalizált szelepvezérléssel hidegindításnál és a motor bemelegítésénél a szénhidrogén és széndioxid kibocsátás akár 40%-al is csökkenthető.

Közösségi oldal

 

Facebook

 

Twitter

 

Flickr

 

Youtube

 

Google +

 

Instagram

 

Pinterest