Skip to content Skip to navigation

A Fiat 120
évének története

Készen állsz egy történelmi időutazásra? Fedezd fel a legikonikusabb pillanatait a Fiat történetének az elmúlt 120 évből.

1899

Üzletemberek egy csoportja és torinói szakértők összefogtak, hogy megvalósítsanak egy közös álmot: egy olasz autómobilgyárat, amely mobilizálhatja az embereket.
1899. július 11-én, Torinóban megalapítják a FIAT-ot, amely egy betűszó, a Fabbrica Italiana Automobili Torino (Torinói Olasz Autómobilgyár) rövidítése.
Még ugyanebben az évben hivatalosan is megkezdték a gyár első modelljének, a Fiat 3½ HP-nek a gyártását.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

1903

1903-ban a félig kisipari gyártósor ellenére a társaság képes volt részvénytőkéjét 800 ezer lírára emelni, amely akkoriban jelentős összegnek számított.
A vezérigazgatónak kinevezett Agnelli a többi vezetővel 1902-ben úgy döntött, bevezetik a céget a tőzsdére.

1910

1910-ben, a Fiat megújította kínálatát és bemutatta a Fiat “Tipo”-t.
A standardizált alkatrészeknek köszönhetően sikerült csökkenteni a költségeket és racionalizálni a gyártást, így olyan típust sikerült megalkotni, amely megbízható és mindenki számára elérhető volt.
Ezek a tulajdonságok olyan sikeressé tették a Fiat Tipót, hogy az évek során különböző verziók készültek, 1-től 6-ig a motor hengerűrtartalmától függően.

1911

A Fiat először 1901-ben vett részt versenyen a 8HP és 12 HP modellekkel, így a gyártó tökéletesen tisztában volt azzal, hogy milyen fontos szerepet tölt be a motorsport a fejlesztésben. Ez ugyanis lehetőséget adott arra, hogy az új technológiákat kifejlesztve először versenypályán teszteljék, majd ez után ültessék át a széria modellekbe.
1911-ben az 1908-ban épített S61-es nyerte meg az Amerikai Grand Prix-t, az 1910-es gyártású Fiat S76 Record pedig a „Torinói Bestia” nevet kapta teljesítménye után. 1924-ben született meg a Fiat SB4 Eldridge, vagy közismertebb nevén „Mephistopheles”, amelyet sebességrekordok megdöntésére fejlesztettek ki.

fiat

1912

A Fiat “Zero", vagy hivatalos nevén a Fiat 12/15 HP a Fiat haszongépjárműveinek előfutárai voltak.
A szemet gyönyörködtető, a nagyon fiatal Pininfarina közreműködésével készült karosszéria alatt az autó nagyon egyszerű, robosztus és megbízható műszaki struktúra volt, amelyet Torpedo verzióban mindössze 8 ezer líráért lehetett megvásárolni, amely rekordnak számított abban az időben.
A siker mögött a minőség, a stílus és a hozzáférhetőség állt, amelynek következtében a Fiat 1912 és 1915 között több mint 2 ezer darabot készített a modellből.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

1916

Ebben az évben kezdődött el a Lingotto gyár építése, amely mára az európai indusztriális építészeti stílus egyik legfontosabb alkotása lett. A Giacomo Mattè Trucco tervezte épület Olaszország innovációjára való törekvéseit és az iparosodást is jelképezte. A gyárat III. Viktor Emánuel király jelenlétében 1923. május 22-én nyitották meg.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

1932

Az 1932. áprilisában megtartott Milánói Autókiállításon bemutatott Fiat 508 Balilla korának egyik forradalmi modellje volt és egyből sikert aratott. Az első Balilla egy négyüléses szedán volt, amelynek karosszériája fából és vasból készült, végsebessége 80 km/h volt és mindössze 10.800 lírába került. Ez volt Olaszország egyik legnépszerűbb autója, amelyet nem csak az emberek, de a sajtó is nagyon megkedvelt.

fiat

fiat

fiat

1936

1936-ban született meg a Fiat 500 A Topolino (amely magyarul kisereget jelent, így hívták olaszul Disney Miki egerét). Abban az időben ez volt a legkisebb sorozatgyártású autó, a később kialakuló kisautó kategória előfutára, amelyet a Fiat az Olaszországot a világháború miatt sújtó gazdasági válságra reagálva készített. A Topolino nevet kicsi mérete és formája miatt kapta.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

1939

Mirafiori nem csak a Fiat főhadiszállásának ad otthont Torinó azonos nevű negyedében, de az épület egyike a legrégebbi, még most is működő gyáraknak.
1939. május 15-én nyitották meg, hogy a kisebb motorok gyártását felpörgessék, így több olyan autót készíthettek, amely ára miatt széles tömegek számára hozzáférhető volt. A világháború után a gyár autótermelése az új 500 A gyártásával indult be, majd ide telepítették a Fiat 1100-asok gyártósorát is.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

1947

A Fiat 1100 S egy ritka ékszer, amelyből pár száz darab készült. De a sportos szedánba és annak kifinomult műszaki tartalmába befektetett pénzt gyorsan megtérülni látszott: az 1947-es Mille Miglia körversenyen négy 1000 S Berlinetta indult és mindegyikük az első tízben végzett: az ötödik, a hatodik, a hetedik és a kilencedik pozíciót szerezték meg. De a modell nem csak ezzel a versennyel szerzett magának hírnevet: összetéveszthetetlen arca is híressé tette a világban.

fiat

fiat

fiat

fiat

1948

1948-ban a cég bemutatta az 500 B “Giardiniera” modellt, amely egyike volt az első sorozatgyártású kombiknak. Külsejét meghatározták a kőrisfából és préselt fából készült elegáns oldalsó betétek. A “Giardiniera” kifejezést a kertész szakmából vették, így hívták a kertészek által használt kocsit, amelyen az árut szállították. Sikerét jól példázza, hogy mindössze egyetlen év alatt 21 ezer példány készült belőle.

fiat

fiat

1951

Az 1951-től gyártott Fiat Campagnolát főként a mezőgazdaságban használtak. Acél vázból, valamint hosszanti és kereszt irányú elemekből állt, a maga korában nagyon innovatívnak számított és a háború utáni autógyártás történetének egyik legfontosabb fejezetét írta azzal, hogy 11 nap és 4 óra alatt délről észak felé haladva átszelte Afrikát.

fiat

fiat

1952

1952-ben újragondolták a Fiat 8V terveit és sportosabb megjelenést kapott. Független kerékfelfüggesztéssel és szénszálas karosszériával készült, vegytiszta olasz lelkület és egyedi, elegáns formaterv jellemezte, amelyet olyan neves alkotók közreműködésével terveztek, mint Ghia, Bertone, Zagato, Vignale és Farina. V8-as motorjának köszönhetően Amerikában is megvetette a lábát.

fiat

fiat

fiat

fiat

1953

Vadonatúj típus születik: 1953-ban került a szalonokba az 1100/103 Type A és Type B, amelyeket modern, négyajtós felépítés, önhordó karosszéria és korszerű, háromdobozos formatervezési nyelv jellemzett. Ugyanebben az évben a Fiat 1100E teljesítette első egyvezetős világkörüli turnéját.

fiat

fiat

1955

Egy amerikai stílusú, kétajtós, kétüléses Spider is készült, amely a privát pilóták igényeit szolgálta ki. A Fiat 1100 TV Trasformabile modellt 1955-ben kezdték gyártani és kivételes teljesítményt, sebességet és precizitást képviselt. 571 példányban készült, ezeket feljavított motorral és első független futóművel, valamint stabilizátorrúddal készítették.

fiat

fiat

fiat

fiat

1956

Megszületik a Fiat 600 Multipla, a világ első többcélú autója (MPV). Könnyű, gyors autó, amely nagyon hamar sikeres lett. Ennek az egyszerű, családi autónak a funkcionalitása a fő erénye, mivel akár hat személy szállítására is alkalmas volt, de kétüléses taxivá is könnyen át lehetett alakítani.

fiat

fiat

fiat

fiat

1957

Az új 500-as a forradalmi 500 Topolino továbbfejlesztett változata, amelyet arra terveztek, hogy az autók utáni hatalmas keresletet kielégítse azzal, hogy egyszerre volt praktikus és megfizethető. Az új 500-as egy olyan autó, amelyben megoldották, hogy minden elem méretének csökkentése mellett megmaradjon fiatalos, időszerű és ikonikus stílusa.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

1966

A Fiat 124 kombi és a Pininfarina stúdió tervezésében Sport Spider verzióban is elérhetővé válik. Bemutatkozik a Dino Spider, de további jó hírek érkeznek: a Fiat aláírt egy megállapodást a Szovjetunióval a Volga folyó mentén létesítendő Togliattigrad felépítéséről, amely egy igazi autógyártó várossá vált.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

1967

Elindul a termelés az új, rivaltai üzemben, ahol a 850 Coupé és a 124 Spider gyártása zajlik. 1967 és 1977 között  a Fiat történelme egyik legfontosabb lépését hozza meg a gyártás és az alkalmazott technológiák terén azzal, hogy bevezeti a Robogate-et, amely egy a Fiat Comau által épített automatizált gyártási technológia. A rendszer lényege, hogy egyetlen IT rendszer képes többféle technológiát kombinálni, emellett felismeri és teljesen automatikusan összehegeszti a különböző karosszériaformákat. Olyan ikonikus modellek születtek ezzel a technológiával, mint a Ritmo, az Uno és a Tipo.

fiat

fiat

fiat

1968

Elkészül a nagyvárosi közlekedésre kifejlesztett új Fiat 850 City Taxi, amely funkcionális és formai tanulmánykét is szolgált. Beltere tágas, de külső méretei korlátozottak, ezáltal nagyon egyszerű a kezelése. Rádió adó-vevőjének is köszönhetően felszereltsége rendkívül figyelemre méltó volt abban az időben.

fiat

1971

A 850-es örököse, a Fiat 127-es valódi forradalmat hozott az autóiparba azzal, hogy motorját elől keresztben építették be, elől McPherson rendszerű, hátul pedig több csatlakozási pontú felfüggesztést kapott. Ezeknek köszönhetően úttartása, stabilitása és fékezési tulajdonsága sokat javult, ez pedig azt is jelentette, hogy tágasabb, kényelmesebb, biztonságosabb volt elődjénél. A 127-es a 70’-es évek egyik ikonikus autójává vált.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

1972

Bemutatkozott a Fiat 126-os, amelynek gyártása nem sokkal később el is indult. A modell az új 500-ason alapult, annak továbbfejlesztett változata, ennek megfelelően teljesen átdolgozott, négyüléses karosszériát és 594 köbcentiméter hengerűrtartalmú motort kapott. Ennek eredményeként végsebessége megemelkedett elődjéhez képest és a felső három sebességi fokozat már szinkronizált lett.

fiat

fiat

1978

A Ritmo a Fiat egyik legsikeresebb modelljeinek egyike. Úgy tervezték, hogy első látásra felismerhető legyen. Legszembetűnőbb formai megoldása a kerek és szögletes vonalak kombinálása, amelyek 3- és 5-ajtós, alig 4 méter hosszú karosszériát alkottak.

fiat

fiat

1980

A Panda két verzióban készült: a 30 a 126-os motorjának továbbfejlesztésével, a 45 pedig a 127-es motorjával. A Fiat Panda 30 rövid időn belül Olaszország legkedveltebb városi autójává válik, hírnevét robosztus felépítése mellett funkcionalitásának köszönhette.

fiat

fiat

fiat

1983

A Fiat Unót, a Punto elődjét Cape Caneveralben, az Egyesült Államok Légierejének rakétaindító bázisán mutatták be. A kisautók piacán forradalmat vitt végbe, azonnali és hatalmas siker lett, 1984-ben elnyerte Az Év Autója díjat és azóta is a népszerű, mindenki számára megfelelő autó koncepcióját testesíti meg.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

1988

Megszületik a Fiat Tipo, amelyet ötüléses változatban, kétdobozos formatervezési nyelv alapján készítettek, hogy belül a lehető legtágasabb legyen. Egy innovatív projekt eredménye, egy olyan autó, amelyet a legmagasabb fokú kényelemre, teljesítménye és biztonságra terveztek. A innováció és a kiforrott tartalom megtestesítője.

fiat

fiat

fiat

fiat

1990

Debütál a Panda Elettra a testvérmodell nullemissziós változata. A 750 Fire-en alapuló típus akár 100 kilométer megtételére is képes, legnagyobb sebessége 70 km/h volt. Egy kicsi égetővel volt felszerelve, amely a fűtést indította be és segített az akkumulátor élettartamának megőrzésében. Az erőátviteli rendszer egy négysebességes váltón alapult.

fiat

1993

Megszületik az új Fiat Punto és Punto Cabrio. Bemutatójára az 1993-as Frankfurti Autókiállításon került sor és a típus a használhatóság kiváló példája lett, emellett a Fiat egyik legnagyobb sikermodelljévé is vált. A Punto Cabrio, az olasz klasszis kisautó lehajtható tetejű változata, és motorkínálatában is különbözött a testvérmodelltől: 60 és 88 lóerős benzinmotorokkal volt elérhető.

fiat

fiat

fiat

fiat

1994

Megalkotják a Fiat Barchettát, az Andreas Zapatinas által tervezett, 1,8 literes motorral hajtott kabriót. A formatervező azzal az ötlettel állt elő, hogy olyan vonalat rajzol, amely a tetőből indul ki és körülveszi az utasteret. A modell figyelemre méltó sikert aratott mint megfizethető és megbízható kabrió.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

2007

Elindul az új Fiat 500-as gyártása és értékesítése. Ez a kis négykerekű ikon vadonatúj formában tért vissza az utakra és mindenhol feltűnést keltett. Sőt, kompakt formájába még több kényelem fért.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

2012

Először mutatkozott be a Fiat 500L. Dizájn szempontból két különböző, de felismerhető formatervezési filozófiát hív elő, amelyek az 1957-es Fiat 500 és az 1956-os Fiat Multipla megalkotásánál már bizonyítottak. A dönthető és csúsztatható üléseknek is köszönhetően a tágas utastér a korábbinál variálhatóbb és funkcionálisabb lett.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

2014

Bemutatkozik a Fiat 500X, a rendkívül stílusos városi SUV. Ugyanebben az évben a Fiat és a Chrysler összeolvadnak és létrejön az FCA: a Fiat Chrysler Automobiles.

fiat

fiat

fiat

fiat

2019

A Fiat történelmének első 120 évét különleges szériákkal ünnepli: az új 500 család 120th verziókkal, amelyeket a Genfi Nemzetközi Autókiállításon mutattak be, fő jellemzőik a szaténfekete tető és az Apple Music-kel való együttműködésnek köszönhetően különleges zenei tartalom.

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat

fiat