WLTP és RDE: új tesztek a szén-dioxid és egyéb szennyező anyagok, valamint az üzemanyag-fogyasztás mérésére

A forgalomba helyezéshez a személyautóknak több teszten is bizonyítaniuk kell, hogy megfelelnek a jogi követelményeknek. Az üzemanyag-fogyasztásának, a szén-dioxid- és egyéb szennyező anyagok kibocsátásának mérése laboratóriumi körülmények között zajlik és különböző vezetési ciklusokon alapul. Így a tesztek újra elvégezhetőek, az eredmények pedig összehasonlíthatóak lesznek. Ez azért is fontos, mert egy megismételhető, és sztenderdizált eljárást követő laboratúriumi teszt során szerzett eredmény teszi lehetővé a fogyasztó részére a különöző személygépjármű modellek összehasonlítását.2017. szeptember 1-jén lépett életbe az új, világszinten harmonizált vizsgálati eljárás (WLTP), amely fokozatosan felváltja az európai vezetési ciklus (NEDC) alapú szabványt.

NEDC (Új Európai Vezetési Ciklus)

Eddig az európai, vezetési cikluson alapuló fogyasztási és emissziós méréseket végezték el a könnyű személy- és haszongépjárműveken. Az első Európai vezetési cikluson alapuló eljárás 1970-ben lépett hatályba és városi körülményeket szimulált. 1992-ben vezették be a városon kívüli forgalomban keletkező adatok mérését, 1997 óta pedig a fogyasztás mellett a szén-dioxid-kibocsátás mérésére is használják. Ugyanakkor ezen ciklusok összetétele már nincs összhangban a jelenlegi vezetési stílusokkal,amegtett távolságokkal és az útviszonyok megváltozásával. Az NEDC mindössze 34 km/h-s átlagos sebességgel, hosszú gyorsulásokkal és 120 km/h legnagyobb sebességgel számolt.

WLTP eljárás

A WLTP eljárás egy világszerte harmonizált tesztciklust használ a könnyű személy- és haszongépjárművek károsanyag-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának mérésére. Az új eljárás célja, hogy az eddigieknél valósabb adatokat adjon, amely méginkább összhangban van a gépjárművek mindennapi használatavál.Az új WLTP eljárás az eddigieknél dinamikusabb vezetéssel, és erőteljesebb gyorsításokkal számol. A legnagyobb sebesség az eljárásban 120 és 131,3 km/óra közötti, az átlagsebesség 46,5 km/óra, a ciklus pedig 30 perces, 10 perccel hosszabb, mint az NEDC esetében. A teszt során megtett távolság 11-ről 23,25 kilométerre emelkedett. A WLTP teszt négy részből áll a maximális sebesség függvényében: alacsony (max. 56,5 km/óra), közepes (max 76,6 km/óra), magas (97,4 km/óra) és nagyon magas (131,3 km/óra) kategóriák léteznek. A ciklusokat városi és külvárosi környezet mellett autópályán is elvégzik. Az eljárás a jármű azon alkatrészeit is figyelembe veszi, amelyek hatással vannak az aerodinamikára, a gördülési ellenállásra és az autó tömegére, így a szén-dioxid-kibocsátási adatok az adott gépjárműre specifikusak lehetnek.

NEDC - WLTP


NEDC
WLTP
Ciklus idő
20 perc
30 perc
Megtett távolság
11 km
23.25 km
Legnagyobb sebesség
120 km/h
131,3 km/h
Átlagsebesség
34 km/h
46,5 km/h
Vezetési fázisok
2 fázis
4, dinamikusabb fázis
Opciós felszereltség hatásai
Nem vizsgált
Vizsgált
Sebességváltás
Fix sebességváltási pontok
Differenciált váltási pontok
Állással töltött idő
24%
12.5%

Az NEDC-ről WLTP-re való átállás

A WLTP eljárás fokozatosan váltja fel az NEDC-t. A WLTP-t 2017. szeptember 1-jétől alkalmazzák új gyártású személyautó-modelleknél, 2018. szeptember 1-jétől pedig minden nyilvántartásba vett autóra kötelező az Európai Unió minden tagállamában.2020 végéig a WLTP és NEDC eljárás szerinti, üzemanyag-fogyasztásra és szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó adatokat is feltüntetik a jármű dokumentumaiban. Az NEDC értékeket a 2020 végéig nyilvántartásba vett személyautók átlagos kibocsátásának mérésére fogják használni. Mindemellett, néhány országban pénzügyi okok miatt továbbra is megtarthatják az NEDC eljárás szerinti adatokat. 2021-től azonban kizárólag a WLTP adatok kerülnek feltüntetésre az autók fogyasztási és széndioxid-kibocsátási értékeinél. A használt autók esetében nem lesz változás, a járművek megtartják az NEDC eljárásban szerzett adatokat.

Személyautókra vonatkozó közúti fogyasztási és emissziós értékek

Az új WLTP az NEDC-hez képest sokkal jobban tükrözi a jelenlegi vezetési körülményeket és szokásokat, de még így sem tud minden egyes tényezőt figyelembe venni, így a vezetési stílusok közti eltérést sem, amely minden esetben egyedi az adott gépjárművezető függvényében.Emiatt továbbra is lesznek eltérések a laboratóriumiban mért kibocsátási és fogyasztási értékek és a gépjármű tényleges használat során kapott értékek között , amely különbség mértéke több tényezőből tevődik össze, mint például a vezetési stílus, a fedélzeti eszközök használata (pl. légkondicionáló), forgalom, az egyes földrajzi területek időjárási jellemzői és minden egyes gépjárművezető.Ezért csak egy sztenderdizált, laboratóriumi körülmények között végzett teszt eredménye alapján lehet tisztességes módon összehasonlítani a személy gépjárműveket és a kölönböző modelleket.

RDE (Valódi Emissziós Értékek): a károsanyag-kibocsátás mérése valódi környezetben

Az RDE teszt azt hivatott ellenőrizni, hogy az adott jármű valós útviszonyok között is alacsony emisszióval képes-e üzemelni. Ezek a tesztek nem helyettesítik, hanem kiegészítik a WLTP eljárást. Az RDE (Valós Vezetési Kibocsátás) teszt során az autót számos változó körülmény között vezetik, amelyek az alábbiak: Változó magasság és hőmérséklet, túlterhelés mellett, hegy- és völgymenetben, városi utakon (alacsony sebesség), városon kívül (átlagos sebesség) és autópályán (magas sebesség) is bizonyítania kell.A szennyezőanyag kibocsátás mérése érdekében a teszt autókat a közúti tesztek során hordozható kibocsátásmérő rendszerrel (PEMS) szerelik fel, amely valós idejű adatokat közöl a kibocsátott főbb szennyezőanyagokról. Ezek a komplex kibocsátásmérőműszerek a gázok alkotórészeinek elemzése mellett képesek a kiáramlott gáz mennyiségét, az időjárási körülményeket is rögzíteni, az adatokat pedig GPS koordinátához kötik. Az összegyűjtött adatot később kielemzik és igazolják, hogy a méréshez szükséges feltételek teljesültek-e és, hogy az emissziós értékek megfelelnek a jogszabályoknak.A határértékeket a laboratóriumi tesztek (WLTP) előírásai alapján határozták meg, megszorozva a megfelelőségi tényezőkkel. A megfelelőségi tényezőkél figyelembe vették a mérőeszközök hibahatárát is, ugyanis nem tudnak ugyan olyan pontos és ismétlődő adatokat mérni, mint a laboratórium teszt során alkalmazott mérőeszközök.Az RDE tesztet a 2017. szeptember 1-jétől az új személygépjármű modelleknél, míg 2019. szeptember 1-jétől pedig minden nyilvántartásba vett személyautó nitrogén-oxid mérésénél, 2.1. es megfelelési tényezővel. Másrészről a részecske szám ellenőrzés esetében, a megfelelési tényező 1,5-es és as 2018. szeptember 1. napjával minden nyilvántartásba vett személyautóra nézve kötelezően alkalmazandó.

Mi változik a vásárló felé?

Az új WLTP eljárás a különböző modellekről valósághűbb és egyben összehasonlítható fogyasztási és károsanyag-kibocsátási adatokat közöl, mivel azzal a céllal jött létre, hogy valós vezetői viselkedés alapján, a különböző műszaki specifikációt, a modell karakterisztikáját figyelembe véve nyújtson információt.Az érthetőség és a lehető legnagyobb átláthatóság érdekében az FCA minden márkakereskedéshez és ügyfélhez részletes adatokat juttat el az üzemanyag fogyasztásról és szén-dioxid-kibocsátás értékekről. Ezek az értékek a konfigurált járműre vonatkozó legalacsonyabb és legmagasabb értékeket tartalmazzák.