Fiat 500 - Egy ikon története!

Ciao Bambina! – A kis születésnapos

Az olasz autógyár történetének legsikeresebb modelljét a Fiat 500-t (olaszul: Cinquecento) 1957-ben kezdték gyártani Torinóban. Az olaszok a Topolino utódjaként dobták piacra a praktikus kis-négykerekűt, megalkotva a világ első szériagyártású városi kisautóját, mellyel mobilizáltak egy egész nemzetet. Nevét alig félliteres, egészen pontosan 479 köbcentis, kéthengeres léghűtéses farmotorjáról kapta, amely mindössze 13 lóerőt produkált. Szokatlanul apró méretei ellenére a Fiat 500 rendkívül praktikus járműnek bizonyult Európa-szerte. A Fiat 500-as számtalan variációban jelent meg, szinte bárki találhatott a személyiségéhez illő kivitelt, ezáltal a 60-as években elárasztották Olaszországot. A Fiat 500 gyártása 1975-ben fejeződött be, az utódjának szánt Fiat 126-ot már 1972-ben bemutatták. A 126-os modell Olaszországban és Nyugat-Európában nem tudott az 500-as nyomába érni, de Kelet-Európában rendkívül népszerűvé vált, köszönhetően a lengyel Polski Fiat által gyártott licencelt változatnak, a Polski Fiat 126p-nek. Tartóssága és alacsony fogyasztása miatt közkedvelt népautó vált belőle.

A 2000-es évek gazdasági és társadalmi változásai hatással voltak az autópiacra is. Egyre nagyobb igény mutatkozott egy városi járgány újbóli megalkotására, mely nem csak méreteivel kápráztatja el a közönséget. A Fiat 500 ötvenedik születésnapjára új kocsival rukkolt elő, melyet először 2006 májusában mutattak be. A 2007 márciusától megvásárolható olasz apróságból ez idáig kétmillió darabot értékesítettek.

Formavilág és eredet

A modell formaterve nagyban a 2004-es Fiat Trepiúno tanulmányautón alapszik. Tervezésekor komoly figyelmet fordítottak arra, hogy a Dante Giacosa által megalkotott, klasszikussá vált 500 stílusjegyei felismerhetők legyenek rajta, hasonlóképpen a szintén ikonikus Volkswagen Bogár utódjának szánt New Beetle, vagy az újgenerációs Minik esetében. Az autót először Lengyelországban, Tychyben, majd Mexikóban, Tolucában kezdték el gyártani. A vásárlók többféle felszereltségi csomagból és motorból választhattak, valamint 2009-ben megjelent egy kabrió karosszéria is.

Még most is hódít!

Szélsebesen elrepült az idő, ugyanis idén már a 60. születésnapját ünnepelte a Cinquecento. A kortalan kisautót születésnapjára alkotott különkiadással köszöntötték. Az évfordulós modellek (Fiat 500 Anniversary és Aniversario) különleges fényezésükkel, gazdag krómdíszítéseikkel, vintázs stílusú könnyűfém kerekeikkel és történelmi Fiat márkajelzéseikkel vonzzák a tekintetet. A Fiat 500 márkanév az évek során nem csak az autópiacon vált újból elismerté, hanem a művészet és a divat területén is.

Az elmúlt években az 500-as megőrizte egyedi személyiségét, miközben újra és újra eltérő, mindig exkluzív megjelenést öltött magára. Formaterve mindvégig összetéveszthetetlen maradt, és múzsaként inspirálta a művészeket és divattervezőket, akik elegáns, exkluzív és sportos értelmezésben dolgozták fel. Ez az örök ifjúság egyik titka.