WLTP és RDE: új tesztek a szén-dioxid és egyéb szennyező anyagok, valamint az üzemanyag-fogyasztás mérésére

A forgalomba helyezéshez a személyautóknak több teszten is bizonyítaniuk kell, hogy megfelelnek a jogi követelményeknek. Az üzemanyag-fogyasztásának, a szén-dioxid- és egyéb szennyező anyagok kibocsátásának mérése laboratóriumi körülmények között zajlik és különböző vezetési ciklusokon alapul. Így a tesztek újra elvégezhetőek, az eredmények pedig összehasonlíthatóak lesznek. Ez azért is fontos, mert egy megismételhető, és sztenderdizált eljárást követő laboratúriumi teszt során szerzett eredmény teszi lehetővé a fogyasztó részére a különöző személygépjármű modellek összehasonlítását.2017. szeptember 1-jén lépett életbe az új, világszinten harmonizált vizsgálati eljárás (WLTP), amely fokozatosan felváltja az európai vezetési ciklus (NEDC) alapú szabványt.

Irány az elektromosság

Amikor az elektromos autókról beszélünk, a jövőről beszélünk. Sok ország elismeri az elektromos járművek előnyeit, és célzott ösztönzőket kínál az alkalmazásuk ösztönzésére. Az elektromos autók nagy teljesítményű és modern akkumulátorokkal működnek, nulla károsanyag-kibocsátással és minimális zajjal, kivéve a gyalogosokat jelenlétükre figyelmeztető hangot. Az elektromos autókat a Battery Electric Vehicle (BEV) kategóriába sorolják, mivel újratölthető akkumulátorokra támaszkodnak, amelyeket nyilvános hálózaton vagy privát töltőállomásokon keresztül töltenek fel.

Az elektromos járművek töltési ideje nagymértékben változhat az akkumulátor típusától, a töltési módtól és az akkumulátor kapacitásától függően.

WLTP eljárás

A WLTP eljárás egy világszerte harmonizált tesztciklust használ a könnyű személy- és haszongépjárművek károsanyag-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának mérésére. Az új eljárás célja, hogy az eddigieknél valósabb adatokat adjon, amely méginkább összhangban van a gépjárművek mindennapi használatavál.

Az új WLTP eljárás az eddigieknél dinamikusabb vezetéssel, és erőteljesebb gyorsításokkal számol. A legnagyobb sebesség az eljárásban 120 és 131,3 km/óra közötti, az átlagsebesség 46,5 km/óra, a ciklus pedig 30 perces, 10 perccel hosszabb, mint az NEDC esetében. A teszt során megtett távolság 11-ről 23,25 kilométerre emelkedett. A WLTP teszt négy részből áll a maximális sebesség függvényében: alacsony (max. 56,5 km/óra), közepes (max 76,6 km/óra), magas (97,4 km/óra) és nagyon magas (131,3 km/óra) kategóriák léteznek. A ciklusokat városi és külvárosi környezet mellett autópályán is elvégzik. Az eljárás a jármű azon alkatrészeit is figyelembe veszi, amelyek hatással vannak az aerodinamikára, a gördülési ellenállásra és az autó tömegére, így a szén-dioxid-kibocsátási adatok az adott gépjárműre specifikusak lehetnek.

Confronto NEDC - WLTP

 


 
NEDC
WLTP
Ciklus idő
20 perc
30 perc
Megtett távolság
11 km
23.25 km
Legnagyobb sebesség
120 km/h
131,3 km/h
Átlagsebesség
34 km/h
46,5 km/h
Vezetési fázisok
2 fázis
4, dinamikusabb fázis
Opciós felszereltség hatásai
Nem vizsgált
Vizsgált
Sebességváltás
Fix sebességváltási pontok
Differenciált váltási pontok
Állással töltött idő
24%
12.5%

Az NEDC-ről WLTP-re való átállás

A WLTP eljárás fokozatosan váltja fel az NEDC-t. A WLTP-t 2017. szeptember 1-jétől alkalmazzák új gyártású személyautó-modelleknél, 2018. szeptember 1-jétől pedig minden nyilvántartásba vett autóra kötelező az Európai Unió minden tagállamában.2020 végéig a WLTP és NEDC eljárás szerinti, üzemanyag-fogyasztásra és szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó adatokat is feltüntetik a jármű dokumentumaiban. Az NEDC értékeket a 2020 végéig nyilvántartásba vett személyautók átlagos kibocsátásának mérésére fogják használni. Mindemellett, néhány országban pénzügyi okok miatt továbbra is megtarthatják az NEDC eljárás szerinti adatokat. 2021-től azonban kizárólag a WLTP adatok kerülnek feltüntetésre az autók fogyasztási és széndioxid-kibocsátási értékeinél. A használt autók esetében nem lesz változás, a járművek megtartják az NEDC eljárásban szerzett adatokat. (a forrásszövegben innentől duplikálva van minden, ezért ilyen rövid a magyar - TIV)

Személyautókra vonatkozó közúti fogyasztási és emissziós értékek

Az új WLTP az NEDC-hez képest sokkal jobban tükrözi a jelenlegi vezetési körülményeket és szokásokat, de még így sem tud minden egyes tényezőt figyelembe venni, így a vezetési stílusok közti eltérést sem, amely minden esetben egyedi az adott gépjárművezető függvényében.Emiatt továbbra is lesznek eltérések a laboratóriumiban mért kibocsátási és fogyasztási értékek és a gépjármű tényleges használat során kapott értékek között , amely különbség mértéke több tényezőből tevődik össze, mint például a vezetési stílus, a fedélzeti eszközök használata (pl. légkondicionáló), forgalom, az egyes földrajzi területek időjárási jellemzői és minden egyes gépjárművezető.Ezért csak egy sztenderdizált, laboratóriumi körülmények között végzett teszt eredménye alapján lehet tisztességes módon összehasonlítani a személy gépjárműveket és a kölönböző modelleket.

RDE (Valódi Emissziós Értékek): a károsanyag-kibocsátás mérése valódi környezetben.

Az RDE teszt azt hivatott ellenőrizni, hogy az adott jármű valós útviszonyok között is alacsony emisszióval képes-e üzemelni. Ezek a tesztek nem helyettesítik, hanem kiegészítik a WLTP eljárást. Az RDE (Valós Vezetési Kibocsátás) teszt során az autót számos változó körülmény között vezetik, amelyek az alábbiak: Változó magasság és hőmérséklet, túlterhelés mellett, hegy- és völgymenetben, városi utakon (alacsony sebesség), városon kívül (átlagos sebesség) és autópályán (magas sebesség) is bizonyítania kell.A szennyezőanyag kibocsátás mérése érdekében a teszt autókat a közúti tesztek során hordozható kibocsátásmérő rendszerrel (PEMS) szerelik fel, amely valós idejű adatokat közöl a kibocsátott főbb szennyezőanyagokról. Ezek a komplex kibocsátásmérőműszerek a gázok alkotórészeinek elemzése mellett képesek a kiáramlott gáz mennyiségét, az időjárási körülményeket is rögzíteni, az adatokat pedig GPS koordinátához kötik. Az összegyűjtött adatot később kielemzik és igazolják, hogy a méréshez szükséges feltételek teljesültek-e és, hogy az emissziós értékek megfelelnek a jogszabályoknak.A határértékeket a laboratóriumi tesztek (WLTP) előírásai alapján határozták meg, megszorozva a megfelelőségi tényezőkkel. A megfelelőségi tényezőkél figyelembe vették a mérőeszközök hibahatárát is, ugyanis nem tudnak ugyan olyan pontos és ismétlődő adatokat mérni, mint a laboratórium teszt során alkalmazott mérőeszközök.Az RDE tesztet a 2017. szeptember 1-jétől az új személygépjármű modelleknél, míg 2019. szeptember 1-jétől pedig minden nyilvántartásba vett személyautó nitrogén-oxid mérésénél, 2.1. es megfelelési tényezővel. Másrészről a részecske szám ellenőrzés esetében, a megfelelési tényező 1,5-es és as 2018. szeptember 1. napjával minden nyilvántartásba vett személyautóra nézve kötelezően alkalmazandó.

Mi változik a vásárló felé?

Az új WLTP eljárás a különböző modellekről valósághűbb és egyben összehasonlítható fogyasztási és károsanyag-kibocsátási adatokat közöl, mivel azzal a céllal jött létre, hogy valós vezetői viselkedés alapján, a különböző műszaki specifikációt, a modell karakterisztikáját figyelembe véve nyújtson információt.Az érthetőség és a lehető legnagyobb átláthatóság érdekében az FCA minden márkakereskedéshez és ügyfélhez részletes adatokat juttat el az üzemanyag fogyasztásról és szén-dioxid-kibocsátás értékekről. Ezek az értékek a konfigurált járműre vonatkozó legalacsonyabb és legmagasabb értékeket tartalmazzák.